Friday, March 14, 2008

Sybox och singer symaskiner

Igår kom det ett trevligt paket med posten. Det var en Singer sybox som jag beställt via en webbutik. Syboxen är nytillverkad, men enligt gammal förebild. Jag gillar gamla symaskiner och speciellt gamla Singer ligger mig varmt om hjärtat. På syboxens framsida finns en mörk beigefärgad Singer. Exakt en sån Singer har jag i mitt sy(maskins)förråd.

Ibland kan jag bli riktigt nostalgisk. Det har hänt mer än en gång att jag burit hem en gammal trotjänare från nåt loppis. I fjol köpte jag en Singer Featherweight 221K, en riktigt läcker en. Den är svart till färgen med en del gulddekor. Symaskinen var så gott som oanvänd och alla reservdelar följde med. Till och med en gammal oöppnad smörjmedeltub från början av 1950-talet följde med i lådan. Jag lämnade in maskinen på service. Den syr alldeles underbara stygn. Över- och undertråden är i total harmoni. Det finns massor av information på webben om dessa symaskiner. På andra sidan Atlanten är den en riktig kultsymaskin.

No comments: