Wednesday, January 24, 2007

Minska på skåpvärmarna

Vi har hunnit en god bit på väg inpå det nya året 2007. Under åren som gått har min samling med påbörjade lapparbeten växt. I år jag planer på att få fullfört många av dessa lapparbeten. Men jag är av den människotypen att jag behöver en puff där bak för att få till det.

Det lär finnas olika former av ufon. De som ligger till sig i väntan på att vi ska hitta det rätta tyget och så småningom blir färdiga. En annan kategori med ufon är de man verkligen brinner för när man startar upp dem men så blir man frestad av något annat. Det pågående arbetet blir lagt till sidan medan man startar upp följande, hela tiden med intentionen att få det första färdigt. Känns det igen? Sen finns det de ufon som aldrig blir färdiga för att det gick galet med t.ex. färgvalet. Dessa ufon ska man ge bort! Det finns alltid nån som ser möjligheterna!

I början 2000-talet deltog jag i ett byte som hette ”Skattkistan”. En låda skickades runt i Norden. I lådan fanns sådana ting och tyger som deltagarna i bytet ansåg att nån annan hade bättre nytta av. Varje deltagare kunde ta fritt ur lådan. Enda kravet var att man satte lika mycket tillbaka i lådan som man tog ur den. Jag har glömt vad jag tog ur lådan, men bl.a. satte jag dit ett ufo som jag visste att jag aldrig skulle får klart. Följande deltagare i bytesrundan bodde i Danmark och hon blev alldeles överförtjust i mitt ufo. Hon sydde det klart och namngav det till ”Blomster från Finland”. Detta ufo ledde till en vänskap som ännu håller i sig. Vi håller kontakt via epost. Till födelsedagar och julhelger dimper det alltid ner paket från Danmark. Tänk vad ett harmlöst ufo kan leda till.

Som sagt, jag har stora planer...ingenting kunde vara så flott som att ha skåphyllorna fria från allt halvfärdigt, sybordet renstädat och symaskinen putsad och uppoljad. Då kan jag starta jakten på ett nytt projekt.

No comments: