Wednesday, August 11, 2010

Mormors duk får nytt liv - del 1



De flesta av oss har textila skatter i våra gömmor. Många av dem har sett sina bästa dagar. De är lite slitna, men vi har inte haft hjärta att slänga dem. Känslovärdet är oftast högt. Det kanske är gammelfasters, mormors eller farmors gamla textilier. De påminner oss om svunna tider. Dessa tygskatter kan återanvändas och med fördel till nåt vi hänger på väggen och den slitna duken kommer att få nytt liv som ett väggsmycke.


Till mitt väggsmycke valde jag en gammal duk med blått korstygnsbroderi. En duk som sätt sina bästa dagar, då den har både hål och fläckar. För mig har duken stort affektionsvärde, då den funnits i mitt barndomshem. Jag tror att det är min mormor som sytt den. Broderierna är någorlunda välbehållna och dem ska jag använda. Duken har en gammal underbar smal spets, som jag sparar för kommande projekt.




En gammal sliten duk med ett underbart broderi. Väl värt att sparas!



De tyger som jag valt till projektet är ett vitt tyg, två olika blårandiga tyger och ett blått enfärgat tyg. Då broderiet går i blått väljer jag att hålla tygerna i vita och blåa nyanser.




Fyra av tygerna som kommer att ingå i väggsmycket. Det smalrandiga tyget till höger är från rester från ett loppisfynd - en kjol.






Storleken på broderierna jag skurit ut är 4½" x 4½" inkl. sömsmån.

Den vackra spetsen valde jag att klippa bort. Då duken är välanvänd och lite tunn valde jag att styka vliseline bakom duken för att göra den lite stadigare. Från duken skar jag ut de vackra stjärnbroderierna.



Rester som kommer att användas i kommande projekt.



Fortsättning följer!

No comments: